Ce pași trebuie să urmați pentru a vă monta un cârlig de remorcare la mașină. Puteți fi amendat în concediu

luni, 29 aprilie 2024, 03:00
3 MIN
 Ce pași trebuie să urmați pentru a vă monta un cârlig de remorcare la mașină. Puteți fi amendat în concediu

Vă gândiți să mergeți în vacanță prin Europa cu mașina? Dacă aveți un cârlig detașabil pe autoturism, n-ar fi rău ca înainte de a pleca la drum să verificați legislația privind cârligul de remorcare, deoarece în unele țări membre ale Uniunii Europene (UE) nu este permisă circulația cu acest dispozitiv de cuplare dacă nu tractați o remorcă sau o rulotă.

Altfel spus, pentru a evita amenzile, nu ar trebui lăsat la vedere dacă nu este folosit. În plus, nu ar strica să vă uitați înainte și în Cartea de identitate a vehiculului (CIV), pentru a vedea dacă este trecut dispozitivul de cuplare, pentru a nu avea ulterior probleme cu autoritățile și cu legislația din țările europene.

În ultimii ani, cârligele auto au devenit populare printre șoferi, care le-au descoperit și alte utilizări în afară de remorcare, cum ar fi pentru transportul bicicletelor sau al echipamentelor pentru sporturile de iarnă. Cel mai probabil, ca să nu mai existe bătăi de cap atunci când vine vorba despre demontarea unui cârlig de pe mașină (cârligul fix se poate demonta doar prin înlăturarea spoilerului), dar și pentru a oferi o soluție mai convenabilă și conformă cu legislația în ceea ce privește utilizarea lor în UE, unii producători au echipat din fabrică autovehiculele cu cârlig electric.

RAR înscrie în CIV cârligul doar dacă este omologat și dacă s-au respectat condițiile de montare

Din iunie anul trecut, Registrul Auto Român (RAR) înscrie în CIV existența dispozitivului de cuplare, bineînțeles, numai dacă acesta este omologat și au fost respectate condițiile de montare. Pentru că, dacă nu este inclus în echipamentul standard al vehiculului, cârligul poate fi cumpărat și montat ulterior, însă lucrarea trebuie să fie efectuată într-un atelier autorizat.

Pentru a fi trecut în CIV, se merge la RAR cu documentele de montare și cu autovehiculul având dispozitivul de cuplare montat complet, arată RAR într-un răspuns transmis la solicitarea „Ziarul de Iași”. Lipsa documentelor de montare sau a mențiunii în documentele de înmatriculare pot implica verificări suplimentare și alte costuri pentru proprietarul mașinii.

Potrivit RAR, condițiile privind dispozitivele de cuplare aplicabile la omologarea individuală sunt prevăzute la pct. 12 cap. IV al reglementărilor RNTR 7. Pe scurt, aceste cerințe prevăd că dispozitivele de cuplare trebuie să poarte marca de omologare în conformitate cu Directiva 94/20/CE sau cu Regulamentul CEE-ONU nr. 55. Conform acestor reglementări, marcajul de omologare respectiv trebuie să se regăsească pe plăcuța/eticheta dispozitivului și să fie însoțit de caracteristicile specifice D și S.

Ce spune RAR despre reglementările privind dispozitivele de cuplare

„Reglementările CE/CEE-ONU vizează inclusiv instalarea dispozitivelor pe autovehicule, iar din acest punct de vedere, lucrarea trebuie să fie efectuată într-un atelier autorizat. În situația în care nu există document de montare sau atunci când dispozitivul nu este menționat în documentul de înmatriculare din statul de proveniență, RAR poate aplica o procedură de analiză și verificări suplimentare (contra cost suplimentar), urmând să se verifice, printre altele, inclusiv fermitatea montajului, precum și cerințele privind spațiul liber și înălțimea la sol. În vederea menționării dispozitivului de cuplare în CIV, autovehicul trebuie prezentat la RAR cu dispozitivul montat complet, cu toate piesele și dispozitivele anexe prin care realizează cuplarea, incluzând atât părțile fixe, cât și pe cele detașabile”, a transmis RAR pentru „Ziarul de Iași”.

Stres în trafic din cauza mașinilor care au cârlig

Unii inspectori de specialitate recunosc că aceste cârlige de remorcare sunt un stres pentru șoferi, mai ales în situații de trafic intens. „Prezența unui cârlig de remorcare pe o mașină poate avea consecințe neașteptate în situații de trafic intens. Șoferii cred că un cârlig de remorcare poate oferi o anumită protecție în cazul tamponărilor din spate. Dar, pentru vehiculul care lovește cârligul, și nu neapărat din cauza șoferului acestui vehicul, ci a celui din față, care poate frânează brusc, atunci pot fi provocate daune serioase. De exemplu, pot fi sparte radiatoarele”, ne-a spus inspectorul.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comentarii